13-06-2016. Van Les Rousses naar garé van Nyon. Afstand ± 28 kilometer. De 52e etappe van de GR-5.

Voor het fotoalbum van deze wandeling klik op de link onder aan mijn startpagina. Mijn wekker gaat om 07:00 uur. Ik verzorg mezelf en pak al mijn spullen weer in, de tent is droog en de kleren die ik gisteren had gewassen in de wastafel en op de elektrische verwarming had gehangen zijn mooi droog. Alleen mijn schoenen zien er met de dag slechter uit, het leer heeft de afgelopen week veel te leiden gehad van het vocht en de inlegzooltjes ruiken intussen verschrikkelijk. Maar goed aantrekken die handel en naar beneden voor het ontbijt. Ik zet mijn rugzak in da hal zodat ik hem in het oog kan houden en gebruik het prima ontbijt. De 4 Nederlandse motorrijders zitten ook aan het ontbijt en kijken hoe ze verder gaan naar het zuiden op zoek naar de zon. Na het ontbijt afrekenen, 130 euro dat is wel mijn duurste overnachting tot nu toe. Buiten is het weer helaas niet anders dan de meeste dagen deze week, het regent. Ik stel mijn GPS weer in en maak nog een foto van het hotel. Ik heb even wat moeite om de juiste kant op te gaan om de route weer op te pikken en loop een onnodig rondje door les Rousses. Na het juiste pad gevonden te hebben verlaat ik lopend langs het fort van Les Rousses het plaatsje. Het pad daalt af door het bos, en komt uit in het gehucht Sagy-le-Haut. De zachte regen gaat nu over in een enorme hoosbui, en de steile klim die nu moet worden gedaan , verloopt over een weg die verandert in een wild stromende beek, hier kun je met de beste wil van de wereld geen droge voeten meer houden. Ondanks dat Nyon op 375 meter hoogte ligt en ik verwachte hier langzaam naar af te dalen moet er toch weer geklommen worden. De route verloopt weer tot in Les Cressonnieres op 1124 meter hoogte. Vanaf hier gaat het naar La Cure, waar definitief de grens wordt over gestoken naar Zwitserland. De rood-witte bewegwijzering gaat over in een gele markering met daarop de tekst toeristische wandelroute. La Cure wordt verlaten en de route daalt door grote weilanden vol koeien naar het gehucht Saint-Cerque. De regen blijft onophoudelijk naar beden komen en de weilanden zijn uiterst nat en drassig, je zakt vaak tot je enkels weg. In het plaatsje duik ik een bakkertje in en koop daar diverse hartige taartjes, cola en 2 appelflappen. Het plaatsje uit en dan begint de echte afdaling richting Nyon pas over een oude Romeinse weg die steil dalend in een bijna rechte lijn gaat tot Trélex. We zijn weer in stedelijk gebied. De route verloopt onder een snelweg door en komt via enkele wijngaarden in Nyon terecht. Het gaat richting het station en de haven van Nyon. Bij het treinstation, het is intussen 14:30 moet ik een besluit nemen, steek ik over naar Thonon-les-bains of stop ik hier. Mijn plan was voor vertrek doorgaan en de Alpen in. Ik bel naar huis om te overleggen wat het weer gaat doen. Ik heb dringend enkele droge dagen nodig want mijn schoenen zijn op en mijn voeten zijn opgezwollen en wit uitgeslagen van het vocht, wat uiterst pijnlijk begint te worden. Mijn vrouw heeft helaas geen goede weersverwachting voor mij, het blijft nog zeker een week slecht. Daarop besluit ik dat mijn wandeling over de GR5 hier stopt voor dit jaar. De Jura viel tegen en het weer was slecht, ik wil van de Alpen genieten en er geen overlevingstocht van maken. Het station in en kijken hoe ver ik nog kan komen die dag op weg naar huis. Het valt mee, de trein van 15:15 nemen en dan tot Morges, overstappen naar Biel/Bienne dan naar Basel SBB. Vanaf hier om 18:13 met de Duitse ICE naar Mannheim HBF. Weer overstappen naar Keulen en dan met de regiotrein naar Aken waar ik om 23:10 aankom. Vandaar nog met de laatste mogelijkheid naar Herzogenrath en mijn vrouw pikt me daar tegen middernacht op. Wat een geluk ik geraak zelfs vandaag nog tot thuis. Op het perron wissel ik nog snel een paar sokken en een schoon shirt en dan de trein in, toch maar naar huis. De reis was lang maar het ging goed, alle aansluitingen gehaald. In de Duitse ICE treinen, die ruim 300 Km per uur halen had ik plaats reservering toegepast wat maar goed ook was want het zat bomvol. Mijn etensvoorraad heb ik opgegeten en in de restauratie wagen van de ICE nog een fles bier en warme baguettes gegeten, super service die Duitse Bahn biedt . Dat was het voor dit jaar, volgend jaar gaat het verder.

Wandelgegevens

  • Waar
    GR5, Frankrijk; GR5, Zwitserland | Beoordeling 7

    PositiefDe verbindingen tussen begin en eindpunt waren goed. De paden goed begaanbaar.

  • Wanneer Juni 2016